Spring naar inhoud

HZPC EN CSR

Wie we zijn

Opgericht in 1898, en geworteld in Nederlandse bodem, is HZPC uitgegroeid tot internationaal marktleider op het gebied van aardappelveredeling, pootgoedhandel en productontwikkeling. Met ongeveer 400 medewerkers in 16 verschillende landen exporteren wij onze pootgoedaardappelen naar meer dan 90 landen.

We hebben 164 aardappelrassen die zijn geoptimaliseerd voor lokale teeltomstandigheden. Daarnaast bieden wij vernieuwende aardappelconcepten die inspelen op de trends van nu en de verwachtingen. We helpen gezonde voeding beschikbaar te maken voor het welzijn van miljoenen mensen wereldwijd.

“We zijn ervan overtuigd dat onze aardappelen echt een verschil kunnen maken in de wereld”

Met een groeiende wereldbevolking stijgt de vraag naar verantwoord voedsel. En precies daar biedt de aardappel dé oplossing. Want ons product ís van nature duurzaam. Wij maken het verschil met en dankzij genetica. Rassen die resistent zijn tegen ziekte hebben een hogere oogstzekerheid en zorgen voor meer voedselzekerheid. Hoogwaardig uitgangsmateriaal zorgt voor een hogere opbrengst per vierkante meter, een duurzamere teelt en gezonder, beter betaalbaar voedsel. Aan die ontwikkeling werken wij als veredelingsbedrijf dag in dag uit. En daarin willen wij leidend zijn binnen de branche.

Onze visie, onze toekomstdroom

“We stimuleren de ontwikkeling van verantwoord voedsel voor de wereldbevolking.”

Samen met onze telers, producenten en consumenten zetten we ons in om het onderzoek naar, en het telen en gebruik van aardappelen, wereldwijd te verbeteren. Daarom blijven we werken aan de ontwikkeling van efficiënte rassen die geschikt zijn voor verschillende gebruikswijzen, klimaat- en teeltomstandigheden.

Onze missie

“We inspireren de aardappelwaardeketen wereldwijd met innovatieve producten en diensten.”


Als ambitieuze marktleider in de pootaardappelmarkt willen we een inspiratie zijn voor de gehele aardappelwaardeketen. Wij geloven dat het delen van kennis en samenwerken aan groei en ontwikkeling noodzakelijk zijn om de keten een meerwaarde te bieden en om onze toonaangevende positie in de internationale markt te versterken.
 

Doelen en speerpunten

  • Wij hebben een passie voor aardappelen. Wij verbeteren onze kennis van aardappelgenetica continu en ontwikkelen, samen met onze kwekers, nieuwe rassen die voldoen aan de wensen van onze klanten.
     
  • Wij zijn trots op onze telers in de verschillende landen. Zij leveren pootaardappelen van hoogwaardige kwaliteit. Hun bedrijven zijn onlosmakelijk met ons verbonden.
     
  • Om ons te onderscheiden van de concurrentie willen wij toegevoegde waarde leveren aan alle partijen in de keten en bovenal een betrouwbare partner zijn.
     
  • Wij geloven dat een sterke relatie met onze klanten ons helpt bij het vervullen van hun behoeften.

Verbondenheid met onze telers

We zijn trots op onze telers in de verschillende landen. Zij leveren pootaardappelen van hoogwaardige kwaliteit. Hun bedrijven zijn onlosmakelijk met ons verbonden. Dat betekent ook wederzijdse zorg. Telers spannen zich in voor een hoge kwaliteit. Een van onze ondernemingsdoelstellingen is het uitbetalen van een concurrerende prijs aan onze pootgoedtelers in de verschillende landen.

Samenwerken in de keten

We vergroten onze kennis van aardappelgenetica continu. Samen met onze kwekers ontwikkelen we rassen die voldoen aan de wensen van onze klanten. Om ons te onderscheiden van de concurrentie willen wij toegevoegde waarde leveren aan alle partijen in de waardeketen en willen we een betrouwbare partner zijn.

Daarnaast zien we een rol weggelegd in de keten als facilitator zodat telers in met name Afrika en Azië kansen kunnen benutten. Door nieuwe, verbeterde aardappelrassen te leveren en kennis te delen kunnen wij telers helpen om hun teeltopbrengsten te vergroten en risico’s op verlies te verkleinen. Bovendien kunnen we dankzij innovaties zoals hybride veredeling binnenkort aardappelzaad leveren aan gebieden waar pootgoed moeilijk naar toe te distribueren is.

De verschillende waardeketens waarin HZPC actief is

De rode stippen zijn de belangrijkste beslissingsnemers voor die waardeketen

Bijzondere aandeelhoudersstructuur

HZPC Holding is een structuurvennootschap met een Executive Board en een Supervisory Board (RvC). We zijn een bedrijf van betrokkenen. Dat betekent dat we verder gaan dan het creëren van aandeelhouderswaarde. We richten ons vooral op het behalen van een duurzaam resultaat voor onze telers, kwekers, medewerkers, klanten en de maatschappij. De Vereniging HZPC (eigenaar van de aandelen HZPC) heeft alle aandelen gecertificeerd. Alleen (oud-) telers, (oud-) kwekers en (oud-) personeelsleden kunnen certificaten kopen en houden. Zo is HZPC Holding letterlijk een bedrijf van telers, kwekers en medewerkers. Zij hebben een stem in de koers van de onderneming en financieren de onderneming met risicodragend kapitaal. Certificaathouders kunnen zich daarnaast als lid aanmelden van de Vereniging waarmee ze hun stemrecht kunnen gebruiken.

Strategie voor verduurzaming

Wereldwijde uitdagingen

De wereldbevolking zal rond 2050 tot 9,7 miljard mensen zijn gegroeid. Voor al deze mensen zal voldoende voedsel beschikbaar moeten zijn. De hoeveelheid beschikbare vierkante meters landbouwgrond neemt tegelijkertijd wereldwijd sterk af. Ziektes onder voedingsgewassen, beperkte productiekennis en inefficiënte verwerking, zorgen voor minder opbrengsten of zelfs voedselverspilling. Conflicten, financiële instabiliteit en klimaatverandering tasten de voedselzekerheid aan. Op dit moment lijden meer dan 800 miljoen mensen wereldwijd honger.

Een andere uitdaging is het verlies van biodiversiteit en het schaarser worden van natuurlijke bronnen zoals zoetwater. Tot slot zien we een uitdaging in de verdeling van voedsel: obesitas in de westerse wereld (overvoeding) en ondervoeding in ontwikkelingslanden. Hierbij speelt het gebrek aan voedingsstoffen (nutriënten) in wat mensen eten een rol. Een tekort aan vitamines en bouwstoffen zorgt voor een slechtere gezondheid en vermindert het welzijn van grote groepen mensen.

Als wereldspeler op het gebied van aardappelveredeling, pootgoedhandel en productontwikkeling zetten we in op het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van verantwoord voedsel voor een groeiende wereldbevolking. Met een zeer sterk groeiende wereldbevolking wordt de behoefte aan betaalbaar, verantwoord voedsel steeds groter. De aardappel kan hier wereldwijd een belangrijke rol in spelen. Onze belangrijkste bijdrage daaraan is het ontwikkelen van goed genetisch uitgangsmateriaal.

Duurzame Ontwikkelingsdoelen

De Verenigde Naties hebben in 2015 17 ambitieuze Duurzame Ontwikkelingsdoelen opgesteld onder de noemer: Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze SDG’s zijn door 193 landen wereldwijd ondertekend. Gezamenlijk wordt zo gewerkt aan onderwerpen als klimaat, gezondheid, welzijn, armoedebestrijding en verantwoorde consumptie en productie.

HZPC geeft met name invulling aan de volgende Duurzame Ontwikkelingsdoelen:

Daarnaast levert HZPC een bijdrage aan:

De drie pijlers van ons CSR-beleid

Binnen elke pijler zijn doelstellingen en kpi’s geformuleerd. Deze zijn veelal kwalitatief geformuleerd. Dit komt doordat meetbaarheid van een aantal aspecten lastig blijkt. Het is ons streven om in de toekomst meer meetbare, kwantitatieve doelstellingen te formuleren. De voortgang en details binnen de pijlers zijn onder bovengenoemde titels als hoofdstukken binnen deze website terug te vinden. Het fundament onder al onze activiteiten zijn de duurzame relaties die wij hebben met onze medewerkers, telers en kwekers.

Relatie met stakeholders

HZPC heeft een relatie met vele verschillende stakeholders. Voor deze stakeholders hebben we elk een andere rol. De rol als werkgever, afnemer of klant, toeleverancier, donateur, producent of partner. Naar al deze stakeholders toe willen we transparant zijn in wat we doen. En dragen we zorg voor het onderhouden van een goede relatie waarin we de dialoog met elkaar aangaan. Dat vinden we zo belangrijk dat we dit als een van onze kernwaarden hebben vastgelegd:

‘We bouwen aan duurzame relaties en nemen verantwoordelijkheid voor onze activiteiten.’

Onze belangrijkste stakeholders hebben we in kaart gebracht en als volgt gedefinieerd: aangesloten telers, aangesloten kwekers, medewerkers, consumenten, klanten, overheden, (voedings)wetenschap, leveranciers, maatschappelijke organisaties, certificaathouders, koepelorganisaties. Met hen gaan we in dialoog over onze thema’s en nemen actie op basis van hun feedback.

Het bepalen van onze focus en de content voor rapportage

Voor het inventariseren en selecteren van relevante verslagonderwerpen zijn gebruikt: 

  • de GRI-richtlijnen
  • voorgaande jaarverslagen en CSR-rapportages HZPC
  • de input van kans- en risico analyses
  • input van interne en externe stakeholders

Stakeholderconsultatie

In 2021 hebben we een stakeholderconsultatie uitgevoerd. Hiervoor werd een uitgebreide groep stakeholders geconsulteerd: kwekers, telers, klanten, klanten van klanten, maatschappelijke organisaties, medewerkers en het management. Aan de hand van een digitale vragenlijst is hun mening gevraagd over het CSR-beleid van HZPC. 

We identificeren belangrijke onderwerpen op gebied van milieu, voedselzekerheid, maatschappij en economie. De onderwerpen zijn relevant als wij daar invloed op hebben of kunnen hebben. Ze hebben de grootste impact op onze bedrijfsvoering en hebben de meeste zorg bij stakeholders. Door deze onderwerpen te onderzoeken, te wegen en te prioriteren hebben we de materiële onderwerpen bepaald en afgestemd met de Board en de CSR-stuurgroep. Deze onderwerpen worden in ons beleid en onze programma’s verder uitgewerkt. 

Belangrijkheid 2,5 = laag, 5 = hoog. Impact 1 = laag, 5 = hoog.

De belangrijkste onderwerpen

  • Ontwikkelen van nieuwe rassen waarbij opbrengst wordt gemaximaliseerd/verzekerd, met minder input (kleinere voetafdruk)
  • Local for local (Lokale productie voor lokale bestemming)
  • Verantwoorde keten
  • Optimaliseren van transport
  • Meer rassen voor meer landen
  • Zorgdragen voor genetische bronnen
  • Bijdragen aan gezond voedsel 
  • Bouwen van menselijk kapitaal
  • Stakeholderdialoog en transparantie
  • Economische prestatie

Organisatie en borging van duurzaamheid

CSR-organisatie

De CSR-stuurgroep bestaat uit vier managementvertegenwoordigers inclusief onze CEO. De stuurgroep stuurt de werkgroepen aan, formuleert de doelstellingen en is verantwoordelijk voor besluitvorming. De CSR-stuurgroep komt tenminste vier keer per jaar samen en rapporteert aan de Executive committee. Onze CEO is eindverantwoordelijk voor duurzaamheid.

Het grootste deel van de beleidsthema’s zijn ingebed in de dagelijkse organisatie. Op deze thema’s wordt vanuit het management team gerapporteerd aan zowel de Executive committee als de CSR-stuurgroep. Daar waar nog niet voldoende borging was, of versnelling noodzakelijk, is een werkgroep opgericht.

In de periode 2020-2021 waren er vier werkgroepen actief. De werkgroepen bestaan uit expertteams die de actieplannen maken en aansturen. De vertegenwoordigers van deze werkgroepen en de beleidseigenaren binnen het managementteam komen tenminste tweemaal per jaar samen om de voortgang onderling te delen. De vijfde werkgroep - Preventie kinderarbeid - werd in 2020-2021 opgeheven omdat het onderwerp werd verankerd in de organisatie. 

Integrity Counsel

Wij hebben een Integrity Counsel waar medewerkers, klanten en telers terecht kunnen die vragen hebben over integriteit of mogelijke integriteitsschendingen kunnen melden.

Corporate governance

HZPC Holding B.V. heeft een tweeledig bestuur met een Executive Board en een onafhankelijke Supervisory Board. Deze laatste stelt de leden aan van de Executive Board.

Code of Conduct

Onze Code of Conduct draagt bij aan een hoge ethische norm. In combinatie met goed beoordelingsvermogen van medewerkers dragen ze bij aan onderlinge verbondenheid en trots.

Voorkomen kinderarbeid

Wij zijn als HZPC wereldwijd actief in pootgoed. We hebben in diverse klimaatzones proefvelden waar nieuwe rassen worden getest. Deze proefvelden zijn ook aanwezig in gebieden waar armoede heerst en waar kinderarbeid een risico is. Ook producten die wij als organisatie inkopen, zoals met name jute verpakkingsmaterialen, kunnen worden geproduceerd in gebieden met een risico op kinderarbeid. 

Wij tolereren geen kinderarbeid binnen onze organisatie of vestigingen. Dat verwachten we ook van onze agenten, kwekers, telers, toeleveranciers en overige betrokkenen bij HZPC. Voor de definitie van kinderarbeid volgen wij het VN-verdrag voor de rechten van het kind, het verdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) c-138, 182 en 184 en handelen wij volgens de Plantum voorschriften. 

Werkgroep preventie kinderarbeid

In de Werkgroep preventie kinderarbeid is in 2020-2021 gewerkt aan:

  • Implementeren van intern beleid
  • Trainen van medewerkers
  • Opnemen clausule bij afsluiten van nieuwe contracten

Training medewerkers

Door middel van een e-learningmodule worden medewerkers bijgeschoold om zich bewust te zijn van het bestaan van kinderarbeid dit te herkennen. Ook leren zij hoe zij kinderarbeid moeten melden. In de periode 2020-2021 hebben 104 medewerkers de training gevolgd.

Contracten met kinderarbeid clausule

Nieuwe, afgesloten contracten bevatten per 2020 standaard de kinderarbeid clausule. 

Audits

Wij hebben in de contracten vastgelegd dat wij audits mogen uitvoeren bij productielocaties en toeleveranciers in risicovolle gebieden. Er zijn in 2020-2021 geen audits uitgevoerd.

Resultaten in het kort 2020 en 2021

Zorg voor het milieu - ambitie, doelen en resultaten

Thema Materieel aspect Ambitie en doelen Resultaat 2020 en 2021
Ontwikkelen duurzame aardappelrassen Ontwikkelen nieuwe rassen waarbij opbrengst wordt gemaximaliseerd/verzekerd, met minder input Voorkomen gewasverliezen en reductie van gewasbeschermende middelen:
75% van alle rassen die worden geïntroduceerd is resistent tegen Phytophthora en PVY (Aardappelvirus Y) in 2030
In 2022 zal het Phytophthora-resistente ras Cayman op de rassenlijst komen. Vanuit veredeling is er veel focus op dit target om vroeg in het kweekprogramma te kruisen en te selecteren
      Op dit moment loopt in de introductie het veelbelovende nummer HOM 13-8236, hierin zit een combinatie van goede virusresistentie en een gestapelde Phytophthora-resistentie.
      Geslaagde proef met hybride aardappel-veredeling.
    Verbeteren Fusarium (droogrot) resistentie met 20 punten van 67 naar 87 in 2024 voor rassen die worden geïntroduceerd Eerder in het kweekprogramma meten en elimineren van slechte rassen. De gemiddelde score in de hogere stadia is nu 81 punten.
    Verbeteren aardappelmoeheidresistentie (aardappelcystenaaltjes): van 74% naar 95% voor G. rostochiensis en van 7% naar 30% voor pallida in 2030 voor rassen die worden geïntroduceerd Inmiddels heeft 100% van de rassen in de hogere stadia een G. rostochiensis-resistentie. Voor
G. pallida ligt de focus op het kruisen en selecteren vroeg in het kweekprogramma omdat het percentage in hogere stadia nog laag is (8%).
    Verbeteren van bewaring score door het verhogen van kiemrust met 20 punten (van 63 naar 83 punten) in 2024 voor rassen die worden geïntroduceerd Door vroeg te meten en te selecteren kunnen we vroeg afscheid nemen van raskandidaten met een korte kiemrust. De gemiddelde waarde van de hogere stadia is van 63 naar 75 gegaan.
    Ontwikkelen van een breeding index voor Rhizoctonia tolerantie in 2024 Het onderzoek wordt opgestart in 2022.
    Ontwikkelen van een breeding index voor Erwinia-tolerantie in 2030 Veldproeven in 2021 hebben veelbelovende resultaten laten zien.
    Ontwikkelen van inzicht in welke mechanismen abiotische stress tolerantie kunnen beïnvloeden (droogte, hitte, stikstof, verzilting) in 2024 Droogte: Veldproeven zijn operationeel
Hitte: Gerichte proeven zijn gedaan in 2021 en worden herhaald in 2022
Stikstof: Nog geen progressie
Zout: Gerichte proeven worden gedaan in 2022.
Ketenverantwoordelijkheid Verantwoorde keten Aantal aangesloten telers dat werkt met duurzaamheidsplan groeit door naar 100%

Start project Integrale aanpak toekomstbestendige pootgoedteelt.
Installeren internationale werkgroep gericht op het Boer tot bord project binnen de Europese Greendeal.
Aangesloten bij Sustainable Agricultural Initiative.
Pilot uitgevoerd om fertigatie in aardappelteelt te testen.
Proef met chemie-vrije (nettenteelt en strodek) bescherming tegen virussen in Frankrijk, Nederland en Polen.
    Energieneutrale pootgoedbewaring bij telers in 2030 Project om windmolens bij pootgoedtelers te stimuleren.
    Voorkomen van kinderarbeid op proef- en productielocaties in risicogebieden. En bij inkoop van materialen (zoals jute verpakking) kinderarbeid uitsluiten. 104 medewerkers hebben een e-learning gevolgd.
Per 2020 zijn clausules vernieuwd voor nieuwe contracten.
Intern beleid geïmplementeerd.
    Duurzame verpakkingen- en afvalbeleid voor alle HZPC bedrijven in EU op 31 december 2024 Test met onbedrukte smart big Bags t.b.v. faciliteren hergebruik.
Verkleinen negatieve impact distributie Optimaliseren transport van pootgoed Verkleinen CO2-footprint transport pootgoed
Optimaliseren transportbewegingen / verminderen deelladingen, vergroten bulktransport
Analyse van transportbewegingen via Big Mile Tool.
    Vergroten / optimaliseren van containervervoer per binnenvaart in 2020 41% van het binnenlands container transport van teler naar de Rotterdamse haven is uitgevoerd met binnenvaartschepen.
    CO2-reductie van ingekocht transport:
bijdrage leveren aan de transport sectordoelstellingen (TLN) waarbij het streven is om in 2030 49% CO2 te verminderen t.o.v. 1990
Selecteren partners met een duurzaamheidsplan.
  Local for local pootgoed teelt in Europese landen waar HZPC pootgoed produceer Minder transport van pootgoed in Europa Toename Local for local productie van 83,1% naar 88,1%. (groei in de landen Duitsland, Polen, Rusland en UK)

Werken aan voedselzekerheid - ambitie, doelen en resultaten

Thema Materieel aspect Ambitie en doelen Resultaat 2020 en 2021
       
Het voeden van meer mensen wereldwijd Ontwikkelen nieuwe aangepaste rassen Ontwikkelen van jaarlijks vijf nieuwe, aangepaste rassen. Vijf nieuwe HZPC-rassen toegevoegd aan de rassenlijst.
    Kennisdelen met klanten t.b.v. verminderen verlies aan oogst, verspilling van grondstoffen. Advisering klanten door productspecialisten en ontwikkelaars wereldwijd
      App voor telers in ontwikkelingslanden (Afrika en Zuidoost-Azië)
  Meer varianten naar meer landen Eén nieuw land per jaar (tot 2020).

Van 87 landen in 2013 naar 97 landen in 2021
Doelstelling behaald. Nieuw doel te formuleren.
    Kleinschalige boeren in Afrika toegang geven tot kwaliteitspootgoed. Partner in Seeds2B project.
      Uitvoeren haalbaarheidsstudie in Tanzania.
    Verbeteren van bewaring score door het verhogen van kiemrust met 20 punten (van 63 naar 83 punten) in 2024 voor rassen die worden geïntroduceerd Door vroeg te meten en te selecteren kunnen we vroeg afscheid nemen van raskandidaten met een korte kiemrust. De gemiddelde waarde van de hogere stadia is van 63 naar 75 gegaan.

Sociale impact - ambitie, doelen en resultaten

Thema Materieel aspect Ambitie en doelen Resultaat 2020 en 2021
Bijdragen aan gezonde voeding Ontwikkelen van gezondere rassen/concepten Acht rassen/concepten per 2020 Fries4all (Leon & León) is verkrijgbaar in de supermarkt.
Woksi is nu als Rooty verkrijgbaar in Finland.
Ontwikkeling in groeiende markt in Sub-Sahara Afrika en Zuidoost-Azië.
    Meer mensen houden een gezond voedingspatroon aan. Start project Potato Glory in Noord-Amerika.
    Helpen van mensen met financiële problemen in de regio of verbeteren van de inkomensstandaard van kleine huishouden in ontwikkelende gebieden. Sponsoring van AGUAPAN in Peru.
40 ton aardappelen geschonken aan Voedselbank Noord-Oost in Meppel.
Sociale verantwoordelijkheid Investeren in menselijk kapitaal Verkrijgen en behoud van talent.

HZPC Frankrijk is een Great Place to Work® met een overall score van 84%.
  Preventie kinderarbeid Voorkomen van kinderarbeid op proef- en productielocaties in risicogebieden. En bij inkoop van materialen (zoals jute verpakking) kinderarbeid uitsluiten. Trainingstool ontwikkeld, 104 mensen hebben deelgenomen.
  Dialoog en transparantie Transparant zijn en dialoog aangaan om samen met onze stakeholders te groeien. Inzet van diverse communicatiemiddelen om te vertellen wat we doen en de dialoog aan te gaan. Bijvoorbeeld Potato Days, telersvergaderingen, losse artikelen en Ruggespraak.
Ontwikkeling Connecting Growers programma t.b.v. vergroten deelname actieve telers in HZPC.

Externe vertegenwoordigingen

Gerard Backx, CEO van HZPC, is voorzitter van Breeders Trust N.V. (Breeders Trust is een organisatie van elf pootaardappel kweekbedrijven uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en Denemarken)

Overige externe vertegenwoordigingen:

  • Euroseeds
  • Plantum
  • Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) en Europatat
  • Carbohydrate Competence Centre
  • VNO-NCW
  • Small farmers big deal
  • Agrofood cluster
  • Sustainable Agricultural Initiative (SAI)
  • Potato Sustainability Alliance (PSA) in Noord-Amerika
  • The Potato Valley

Kerngegevens 2020 en 2021

Bedrijf

HZPC Holding B.V. 2018/2019 2020/2021
     
Medewerkers (FTE) 381,1 391
Aangesloten kwekers 26 26
Aangesloten telers* 961 994
Pootgoed areaal (ha)** 22.424 23.720
Verkoop pootgoed - handel en licentie (ton) 815.000 904.000
Eigen rassen 128 164
    128 HZPC
    36 STET
Exportlanden 95 98

Financieel

HZPC Holding B.V. 2018/2019 2020/2021
Resultaten in mln. €    
Geconsolideerde netto-omzet 350,3 314
Brutomarge 64,4 56,8
Nettoresultaat boekjaar 9,4 0,02
Afschrijvingen op materiele vaste activa 3,2 2,7
Investeringen in materiele vaste activa 3,3 7,2
Balans in mln. €    
Eigen vermogen 53,6 52,5
Kasstroom uit operationele activiteiten 15,9 0,5
Liquide middelen 30,4 18,3
Balanstotaal 129,4 126
     

Volgend hoofdstuk: 02 Zorg voor het milieu