Spring naar inhoud

Sociale impact

Inleiding

Naast het verkleinen van onze voetafdruk en het bijdragen aan voedselzekerheid willen we ook van betekenis zijn voor de maatschappelijke omgeving. Dat doen we door het leveren van een bijdrage aan een gezond voedingspatroon, goed werkgeverschap en door transparant te zijn in de dialoog met onze stakeholders.

Om positieve maatschappelijke impact te creëren zetten we in op de volgende activiteiten:

Bijdragen aan gezonde voeding

De aardappel, een gezond product

Aardappelen zitten vol goede en belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine C, B1, B6, magnesium, zink, koolhydraten, ijzer, foliumzuur, vezels en zijn van nature vrij van gluten. Aardappelen passen daarom heel goed binnen een gezond en gevarieerd voedingspatroon. In gebieden waar voedselschaarste is vanwege armoede of oorlog biedt de voedingsrijke en snel te telen aardappel uitkomst. En voor consumenten die liever kiezen voor voeding met weinig calorieën biedt de aardappel eveneens uitkomst. Kortom, de aardappel is voor iedereen.

Hoe we bijdragen:

  1. Ontwikkelen van nog gezondere aardappelrassen en -concepten
  2. Voorlichting over de bijdrage van de aardappel binnen een gezond voedingspatroon
  3. Helpen van mensen met financiële problemen in de regio of verbeteren van de inkomensstandaard van kleine huishoudens in ontwikkelende gebieden

A – Ontwikkelen gezondere aardappelrassen en -concepten

Wij besteden meer aandacht aan de rol van de aardappel in het voedingspatroon van de consument. Daarom doen we onderzoek naar smaak, vertering en verschillende gezondheidsaspecten.

Potato Glory

In Noord-Amerika werken we aan het project ‘Potato Glory’. Het project heeft als doel om het publiek bekend te maken met de talloze mogelijkheden van aardappelen. We richten ons op chefs in de professionele food service, op diëtisten, category managers in de retail en op consumenten.

We laten zien dat er meer mogelijkheden binnen het dagelijkse eetpatroon zijn dan de welbekende frieten. Bijvoorbeeld een gezond alternatief voor de populaire ‘roast potato’. Door een aardappel te gebruiken (zoals de Vivalda) met een crèmige textuur zijn calorierijke toevoegingen zoals roomkaas niet meer nodig.

In 2020 hebben we een smaakonderzoek in de VS uitgevoerd. De rassen Vivalda, Sifra en de Noblesse kwamen als meest smaakvolle aardappels uit de test.

Samen met Yale University en de Universiteit van Massachusetts, twee vooraanstaande universiteiten met betrekking tot culinaire foodservice, werken we aan het vergroten van de bekendheid van aardappelen bij chefs en generatie Z studenten. Chefs in opleiding serveren aan de studenten roast potatoes zonder ongezonde toevoegingen. Er zijn meerdere voordelen: studenten eten gezonder, ze raken bekend met de gezonde mogelijkheden van aardappelen, en ze worden aardappel ambassadeurs in Noord-Amerika.

Gezondere aardappelconcepten:

De aardappelconcepten die we ontwikkelen moeten passen in een gezonder eetpatroon. We bestuderen de verschillende eetculturen van de markten waar we leveren. Naast gezondheid zijn ook de positie van de aardappel op het bord en de waardering van het uiterlijk van de aardappel, de verpakking en de bereiding belangrijk. De volgende concepten zijn ontwikkeld:

Perupa's®

Ze passen in een gezond voedingspatroon: onze Perupa’s®. Deze gekleurde aardappelen, afstammend van de Peruaanse aardappelen uit het Andesgebergte, bevatten 40-150 mg/100g van de kleurstof anthocyaan.

Leon&León, guilt-free Franse frites

Low-cal - low-carb frites voor de airfryer
30% minder calorieën
30% minder koolhydraten
30% minder vet
Minder zout nodig

SunLite®

SunLite® is een smaakvolle aardappel met minder calorieën dan de gemiddelde aardappel. Ze bevatten slechts 58 kcal per 100 gram, tegen gemiddeld 83 kcal bij de gemiddelde aardappel.

ROOTY

Snel en makkelijk
Laag calorisch ten opzichte van rijst en pasta
Ideaal voor bewuste en drukke consumenten

B – Voorlichting over de aardappel binnen een gezond voedingspatroon

HZPC wil consumenten weer in contact brengen met dit echte natuurproduct uit eigen omgeving. Daarom informeren we zowel jong en oud over de aardappel bijvoorbeeld via (social media) campagnes.

Participatie in voorlichtingscampagnes

Om consumenten en professionals van juiste en objectieve informatie te voorzien zoekt de NAO regelmatig samenwerking met experts als diëtisten, voedingsdeskundigen en agrodeskundigen. Deze kennis is terug te vinden op Kennisplatform Aardappels. Het kennisplatform heeft als doelstelling experts en professionals, journalisten en de geïnteresseerde consument te voorzien van objectieve informatie over aardappels

Rondleidingen schoolklassen

We geven regelmatig rondleidingen aan schoolklassen door ons kassencomplex in Metslawier. Hier kunnen de kinderen de moderne, duurzame kassen bekijken, horen hoe aardappelveredeling werkt en zien hoe aardappels groeien op de proefvelden. 

C – Helpen van mensen met financiële problemen in de regio of verbeteren van de inkomensstandaard van kleine huishouden in ontwikkelende gebieden

AGUAPAN

Peru is het hart van de originele aardappelrassen. Lokale telers hebben hun rassen van generatie op generatie overgedragen. Helaas leven veel van deze telers en hun families in armoede en hebben zij beperkte toegang tot gezondheidszorg en educatie.

Om hun economische en sociale omstandigheden te verbeteren en om hen te compenseren voor de grote diversiteit aan rassen hebben we geïnvesteerd in het initiatief AGUAPAN. Dit initiatief is een hands-on, sociaal initiatief dat gesponsord wordt door HZPC en wordt ondersteund door verschillende organisaties in Peru, zoals bijvoorbeeld het International Potato Center (CIP).

Het belangrijkste doel is om de families van de telers en de gemeenschap te ondersteunen. Op dit moment worden er 43 families in Centraal Peru ondersteund. Er is een pilotproject gestart met als doel om de aardappelen van deze telers naar de markt te brengen. Wij ondersteunen deze pilot door deze aardappelen onder de aandacht te brengen van de sector.

Aardappels voor de voedselbank

We hebben een duurzame relatie met de Voedselbank Noordoost-Nederland. Door aardappelen te doneren kunnen we gezinnen helpen die financiële problemen hebben. In 2020 is 40 ton aardappels aan Voedselbank Noord-Oost in Meppel geleverd.

Investeren in menselijk kapitaal

HZPC keeps you growing. Dat kunnen we de buitenwereld alleen beloven als we medewerkers hebben die het verschil maken. Daarom investeren volop in de ontwikkeling van onze mensen: in vakmanschap, welzijn en vitaliteit. Wij bouwen functies rondom de talenten van onze medewerkers. Zij krijgen de ruimte zelf te ondernemen en daarbij de verantwoordelijkheid, die we laag in de organisatie leggen, te pakken.
 

Het leven van onze waarden

We hebben een gezamenlijke visie: “We stimuleren de ontwikkeling van verantwoord voedsel voor de wereldbevolking.” Deze visie is waar we voor staan, draagt uit wat ons bestaansrecht is als bedrijf en hoe wij met elkaar en onze omgeving willen omgaan. Onze medewerkers kunnen zich herkennen in onze missie en kernwaarden.
 

Waar we op inzetten:


1 – Resultaat en innovatie
Innovatie is een speerpunt in onze bedrijfsvoering. Het helpt ons een bijdrage te leveren aan het realiseren van (lange termijn) bedrijfsresultaten en de continuïteit van ons bedrijf. Dit vraagt om mensen die hun eigen bijdrage kunnen sturen op wat we als bedrijf als geheel nodig hebben.

2 – Persoonlijke ontwikkeling en verantwoordelijkheid
We sturen binnen HZPC op het nemen van individuele verantwoordelijkheid. Dit vraagt om mensen die op basis van eigen kennis en inzicht keuzes durven maken. Er is binnen HZPC volop ruimte om initiatief en verantwoordelijkheid te nemen. Er is een ruim scholings- en ontwikkelingsbudget.

3 – Inzetbaarheid
Langdurige inzetbaarheid staat centraal in ons HR-beleid. Dit vraagt om mensen die mogelijkheden hebben om gedurende hun loopbaan te kunnen blijven inspelen op (toekomstige) veranderingen.

Great Place to Work

Na HZPC Holland is ook HZPC Frankrijk gecertificeerd als Great Place to Work. Great place to Work is een international standard die aangeeft hoe de organisatie wordt beoordeeld door zijn medewerkers. De score van HZPC Frankrijk behoorde tot de hoogste scores van 2021:   

  1. Geloofwaardigheid = 82%
  2. Respect = 80%
  3. Eerlijkheid = 82%
  4. Trots = 82%
  5. Vriendelijkheid = 82%
  6. Vertrouwen = 81%

Totaal score = 84%

“We are building our company. Over the last 4 years, clear steps have been taken to be able to improve our business practices. The results of Great place to Work are a confirmation that our team thinks that HZPC France is on the right track”.

Christophe Gauchet, Directeur HZPC Frankrijk

Duurzame inzetbaarheid

Sinds 2018 werken we met het ‘Huis van werkvermogen’ (House of workability).  Dit is een methodiek die erop is gericht om de factoren te onderkennen die van invloed zijn op de eigen (huidige en toekomstige) inzetbaarheid. Enerzijds gaat het daarbij om het kennen van de eigen sterktes. Deze stellen mensen in staat ook in de toekomst succesvol te zijn binnen HZPC. Anderzijds gaat het om het tijdig signaleren van oorzaken – als die er zijn – van een verminderde ‘fit’ met de werkomgeving binnen HZPC.

Duurzame inzetbaarheid stimuleren we verder door:

  • Levensfaseregelingen (waaronder regelingen die het mogelijk maken tot op hogere leeftijd door te kunnen blijven werken)
  • Het werven van nieuwe collega’s met het oog op de toekomst (oftewel: niet alleen het invullen van de vacature die beschikbaar is, maar een beeld vormen van de doorstroommogelijkheden binnen HZPC van een kandidaat)
  • Het aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden gericht op de huidige als ook op mogelijke toekomstige functies binnen HZPC. 

Diversiteit

Het HZPC team heeft een internationale samenstelling. Er zijn maar liefst 23 verschillende nationaliteiten werkzaam in ons bedrijf. Daarnaast is de groep interculturele collega’s stabiel (ten opzichte van voorgaande verslaglegging) op 8%. Hier gaat het om de collega’s die hun professionele opleiding hebben afgerond in een ander land dan waar ze nu werkzaam zijn. Er bestaat een samenwerking zonder grenzen tussen de verschillende nationaliteiten. Dat maakt ons bedrijf uniek.

Gezamenlijk vertegenwoordigen zij 445 medewerkers (op peildatum 31-12-2021). Hiervan hebben 314 medewerkers de Nederlandse nationaliteit en 131 hebben een niet-Nederlandse nationaliteit. De gemiddelde leeftijd is 44,6. Als we kijken naar de diversiteit van ons team naar leeftijd, dan valt op dat er een behoorlijke (en evenwichtige) spreiding is over de verschillende leeftijdscategorieën.

Samenstelling personeelsbestand 2020/2021 

(Nederlandse entiteiten, onderverdeeld per SBA – Strategic Business Area):

Verdeling vrouw/man binnen de verschillende locaties:

Van alle medewerkers heeft 83% een contract voor onbepaalde tijd en 17% een contract voort bepaalde tijd.

Ontwikkeling en training

Een van de belangrijke speerpunten in het HR beleid, betreft het thema ‘’the Learning Organisation”. Als organisatie hebben we het concept van de lerende organisatie omarmd. Een projectteam samengesteld uit collega’s vanuit verschillende rollen in de organisatie, werkt samen met de Directie aan het verder uitwerken van de concrete stappen op de leerweg die we hierin afleggen.    

We investeren op diverse manieren in het opleiden en begeleiden van medewerkers. Een van de pijlers in ons leeraanbod betreft de HZPC Academy, een digitale leeromgeving. Daarnaast zijn ‘in-house’ verschillende trainingen ontwikkeld die langdurig beschikbaar worden gesteld. Voor het merendeel betreft dit leertrajecten die gecombineerd worden met de digitale leeromgeving van de HZPC Academy (blended learning). Het gaat hierbij onder andere om de programma’s “HZPC career centre” en “HZPC Personal growth program”. 

In het afgelopen jaar heeft de HZPC Academy een training aangeboden met betrekking tot de functionaliteiten van het programma Aurora. Daarnaast hebben we onze eerste WE Learning Week georganiseerd. Ook hebben we het aanbod van trainingen en workshops verder uitgebreid. Voor alle medewerkers waren evenementen en op maat ontwikkelde, gecertificeerde programma’s beschikbaar.

Trainingen 2020-2021

Aantal gebruikslicenties (actief)           419

Aantal trainingen gevolgd                     281

Training Preventie kinderarbeid            104 medewerkers

Young HZPC

Werknemers in de leeftijdscategorieën tot en met 30 jaar, kunnen deelnemen aan Young HZPC. De doelstelling van Young HZPC is jonge collega’s bij elkaar te brengen en samen te groeien. Letterlijk groeit Young HZPC ook. Inmiddels bestaat Young HZPC uit meer dan 50 internationale collega’s. Young HZPC organiseert verschillende activiteiten gedurende het jaar (die deels ook toegankelijk zijn voor alle collega’s) zoals de Directors lunch, knowledge sessions en een jaarlijks studiereis.  
 

Ziekteverzuim

Ons ziekteverzuim steeg in 2021 van 2,6% naar 3,8%. Dit is het gevolg van een aantal langdurig zieken. Dat is voor ons een relatief hoog verzuim vergeleken met eerdere jaren. Het verzuim heeft onze aandacht. We hebben structureel overleg met de bedrijfsarts om de ontwikkeling nauwkeurig te monitoren. Daarnaast bieden we coaching programma’s aan als we voorzien dat dat mentale klachten zouden kunnen leiden tot uitval. 

Corona

In 2020-2021 hebben we veel op afstand, vanuit huis gewerkt. Om veilig te kunnen werken, bijvoorbeeld in de R&D centra, waren COVID protocollen in werking. We hebben binnen HZPC vooral gekeken naar wat mogelijk was binnen de beperkingen. Op z’n Fries: ‘As it net kin sa’t moat, dan moat it mar sa’t it kin.’ (Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan). Ook onze jaarlijkse Potato Days werd in 2020 een interactief, online evenement waar telers, klanten maar ook medewerkers elkaar virtueel konden treffen. In 2021 was het een hybride event. 

Dialoog en transparantie

HZPC heeft een relatie met vele verschillende stakeholders. Voor deze stakeholders hebben we elk een andere rol. De rol als werkgever, afnemer of klant, toeleverancier, donateur of producent. Naar al deze stakeholders toe willen we transparant zijn in wat we doen. En dragen we zorg voor het onderhouden van een goede relatie waarin we de dialoog met elkaar aangaan. Dat vinden we zo belangrijk dat we dit als een van onze kernwaarden hebben vastgelegd:

“We bouwen aan duurzame relaties en nemen verantwoordelijkheid voor onze activiteiten”

Om een transparante organisatie te zijn besteden we veel tijd en aandacht aan communicatie. Voorbeelden van communicatie zijn onder meer: het publiceren van het financieel jaarverslag, een tweejaarlijks CSR-rapport, regelmatige telersvergaderingen, de publicatie van ons telersmagazine Ruggespraak (4x per jaar) en de organisatie van onze jaarlijks terugkerende Potato Days.

Onze belangrijkste stakeholders hebben we in kaart gebracht en als volgt gedefinieerd: aangesloten telers, aangesloten kwekers, medewerkers, consumenten, klanten, overheden, (voedings)-wetenschap, leveranciers, maatschappelijke organisaties, certificaathouders, koepelorganisaties. Met hen gaan we in dialoog over onze thema’s en nemen actie op basis van hun feedback.

Dialoog en acties

Stakeholders Onderwerpen Toelichting Acties naar aanleiding van deze dialoog
Aangesloten telers / kwekers ‘Connecting Growers’ programma Wij willen dat het percentage certificaten dat in het bezit van actieve telers is, groeit. Na de start in 2021 hebben we certificaten gekocht die zijn gedistribueerd naar 70% van onze actieve telers in de EU.
  Kennis (nieuw en bestaand) product en teelt, verduurzaming teelt en distributie Door middel van teler- en kwekers-bijeenkomsten worden onderwerpen als productontwikkeling, innovatie en verduurzaming in de keten op de agenda gezet Start project Integrale Aanpak Toekomstbestendige pootgoedteelt met 14 telers in 2020.
Medewerkers In dialoog met medewerkers over tevredenheid, vitaliteit en gezondheid binnen HZPC Deelname aan Great Places to work® in 2021 in Frankrijk Resultaten bespreekbaar maken in de teams en acties ter verbetering
    Persoonlijke gesprekken  
Telers, klanten, medewerkers, toeleveranciers, ketenpartners, kwekers, klanten van klanten, NGO's Stakeholderconsultatie t.b.v. toetsing onderwerpen CSR-beleid In 2021 is een nieuwe stakeholderconsultatie gedaan. Naast deze consultaties luisteren en reageren we tussentijds op feedback van onze stakeholders. De input n.a.v. de consultatie en tussentijdse feedback is gebruikt om de huidige CSR-organisatie te vormen.
CIP (International Potato Center) In stand houden genetische diversiteit Het CIP levert duurzame oplossingen voor wereldwijde problemen als honger, armoede en het verdwijnen van natuurlijke grondstoffen. In Nederland brengt HZPC dit initiatief onder de aandacht van diverse partijen uit de aardappelsector om te kijken of de link tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en benefit sharing voor het behoud van biodiversiteit, in de toekomst verder kan worden uitgerold.
Experts uit bedrijfsleven, overheid, onderzoek & wetenschap en maatschappelijk middenveld (o.a. Agriterra, Bill & Melinda Gates Foundation, LTO Nederland, IDH, LEI Wageningen) Het voeden van een groeiende stedelijke bevolking ‘Small farmers big deal’ roept agri-foodbedrijven, de Nederlandse overheid en kennisinstellingen op om boerenorganisaties en coöperaties in ontwikkelingslanden een grotere rol te geven in het Nederlandse handels-, hulp- en investeringsbeleid. We denken mee over de strategie en inhoud van de campagne en agenderen het campagnethema in ons netwerk.
SAI Platform (Sustainable Agriculture Initiative Platform) Duurzame landbouw voor een betere wereld. Het ontwikkelen van een duurzame, gezonde en robuuste landbouwsector en een sterke, zekere toeleverketen In samenwerking met andere ketenpartners zoeken naar mogelijkheden om duurzame landbouw verder te ontwikkelen. We onderzoeken in hoeverre beschikbare methoden voor onze telers van toepassing kunnen zijn.
PSA Potato Sustainability Alliance (NA) Het verduurzamen van de aardappelteelt in Noord-Amerika In samenwerking met andere ketenpartners zoeken naar mogelijkheden om duurzame landbouw verder te ontwikkelen. We denken mee in mogelijkheden om te verduurzamen en participeren in de werkgroepen.
Chefs in de professional foodservice, diëtisten, category managers retail, consumenten Potato Glory project in Noord-Amerika - smaakonderzoek Gezonde aardappeltoepassingen (bijvoorbeeld roast potatoes zonder ongezonde toevoegingen) in eetpatroon. De rassen Vivalda, Sifra en de Noblesse kwamen als meest smaakvolle aardappels uit de test. We laten zien wat de gezonde mogelijkheden binnen het dagelijks eetpatroon zijn.

Connecting Growers programma

Wij zijn een organisatie van en voor telers. Twintig jaar geleden waren bijna alle certificaten van onze vereniging in handen van actieve telers. Dat was in 2018 - 2019 nog maar 50 procent. Dit kwam doordat veel telers die niet meer actief telen en wel nog certificaten bezitten. Deze certificaten wisselen vervolgens nauwelijks van eigenaar. Actieve telers hebben andere belangen dan niet-actieve telers. Wij willen dan ook dat zij goed vertegenwoordigd zijn en certificaten bezitten. 

Wij willen actieve telers beter vertegenwoordigd laten zijn. Daarom zijn we met oogst 2021 gestart met het programma ‘Connecting Growers’. Met dit programma kopen wij, de HZPC Holding, ieder jaar voor 1,5 miljoen euro certificaten op de markt en schenken deze aan onze actieve pootgoedtelers in de Europese Unie. De certificaten worden verdeeld op basis van het areaal pootaardappelen van telers voor HZPC. 

"Met Connecting Growers drukken we uit dat wij een bedrijf van en voor telers blijven."

Jordan van Vilsteren, Financieel Directeur

Het programma is een succes. Van alle Europese telers die zijn aangesloten bij HZPC Holding B.V. in België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Nederland en Polen, doet zeker 80 procent mee. En het aantal neemt nog steeds toe. 

Volgend hoofdstuk: 05 Over dit verslag